måndag 8 december 2014

Advents fika

 Jag bakade en såå god kaka i går till adventsfikat, en gräddfilskaka som är väldigt omtyckt här hemma hos oss, en favorit kan man väl säga.


Kakans recept får du här:
Gräddfilskaka
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl gräddfil
100 g margarin eller smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt gräddfil och det smälta smöret.
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
Häll smeten i smord och bröad form, grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40 min
Kakan går att smaksätta med saffran till jul, jag hackade ner en stor marabou chokladkaka i smeten den här gången, man kan ha i blåbär och jaa precis vad du tycker är gott.
Servera gärna med en klick vispad grädde.
Obs ! Kakan ska vara lite kladdig i mitten tänk på det när du gräddar den.
Njut
Kraaam Anette

5 kommentarer:

Sallys hus sa...

Ååå va smarrigt det där ser ut!
å vilka fina bilder.. det bara lyser värme och stämning om dem ju..;)
Ha en ny härlig luciavecka.
Kraaaam Katarina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fin gran du har, helt perfekt i modellen, tät men inte allt för vid.
Och det där med choklad i kakan ska jag prova, låter jättegott.
Kramar/AM

Fia sa...

Ser ju hur gott ut som helst, måste testas ;) Jag kikade in i din butik Handplockat(online)härförleden, o snacka om att där fanns många fina fynd! Jag handlade både det ena och det andra, hade jag haft råd hade jag handlat allt jag ville ha, och det var mycket ♥ Stor kram till dig/ Fia

angie sa...

danke für die tollen bilder, eine schöne woche wünscht angie

Gabriella sa...

Nämen oj så smarrigt! Den blir jag sugen på att prova:)