fredag 22 augusti 2008

Duka fint till helgen...

Jaa , då var det helg igen , och man har tid till att laga god mat och duka lite extra fint...


Slå dig ner...


en fin dukning förhöjer hela måltiden...




det var i somras som jag dukade så här..det förstår ni då ni ser mina vackra pioner på rad...
Det är ju förstås inte så ofta som man har tid att tänka på dukningen , men vackra servetter och ljus duger bra det med..en vanlig vardag också !



Kolla vad jag kom över i sommar ! En riktigt gammal skolplansch...dom är så vackra , tänk att den har hängt i ett klassrum en gång i tiden , jag skulle gärna vilja ha flera , en med svampar och en med fiskar på , är det någon som har en plansch och vill sälja den så hör av dig till mig...
Jahapp då var det Fredag..och lite fika slinker nog ner..
Kram Anette

42 kommentarer:

vitating sa...

Hej!
Visst är det mysigt med helgen och duka och laga lite extra god mat
:-) Vi ska äta tacos ikväll!
Hi hi, jag blev sååå förvånad när jag såg pionerna, tänkte väl att de inte fanns några nu uppe i Kalix :-)
Skolplanscher är fina, jag har en också!
Trevlig helg!
Maria

Anonym sa...

Hej Anette!
alltid lika fint hos dej...
tack för tipset om målning & färg..det blev bra!!!
Trevlig Helg...
kram Christina

johanna sa...

ååå vad mysigt .Det är så fint att duka med handukarna så.. Hoppas nu att du kan njuta riktigt av din lediga helg.
Kraaaaam

Vit Spets sa...

Halloj vännen!
En rostig urna! jag blev så förvånad - men det var en fin kontrast till allt det vita...
Idag skall jag "skjuta" fast det lurviga tyget på stolsdynorna, så dessa är färdiga...kan bara meddela att sprutmålningen går som en dans :) blir så fint så! Tur att karl är lika kräsen som jag, viktigt att kännas sig nöjd med resultatet...vad blir det för Fredagsfika idag då?
Kramis
//Siv

Min Skattkammare sa...

Vilken ögonfröjd, och jag kan riktigt höra det fina klirret från kaffekoppar som gästerna glatt smuttar på! Så vackra tapeter ni har! Förresten.......det där brödet ser oförskämt färskt ut varje gång...fniss!
Joo....det här med magen......det finns liksom inga genvägar. Det vill vi inte alls höra talas om, men det är nog andra saker man bör dra in på än kaffet. Jobb.....jobb.....krav. Förrädiska krav, såna där som verkar så oskyldiga, sånt som vi igentligen tycker är roligt. Man höjer ribban......och omgivningen får förväntningar som man sen måste leva upp till. Bloggen har ju betytt så otroligt mycket för mig så jag skäms nästan att säga att den faktiskt är en stor anledning till att jag känner mig pressad. Men den pressar mig.....man ska ha nytt...nytt. Visst, en viss press är bra, en spark i baken, men jag känner att nu börjar det barka iväg till att försöka sortera vad som är "magontsbovar". Så att jag kan dricka och njuta av kaffet utan besvär.
Tills dess hoppas jag att du kan få något som tar bort det onda. Har du provat Pro-viva drycken? Den är skön för magen.
Önskar dig en skön helg! Ha det så bra!
Kram Kicki

Handplockat sa...

Mums vad du har dukat upp =)

Nu blir vi några stycken på Bloggträffen på formex det droppar in anmälningar på min mail
har du något bra förslag på vart vi ska ses? Ska grunna lite.

Har ni fått blomingwille katalogen ännu?

hälsa syrran
ha en toppen helg

Nettan sa...

Vad vackert du dukat !
Har köpt billiga handdukar på IKEA, vita med röd rand för 4:- st, tänte göra kuffodral, men man kan ju oxå lyxa till det & göra som du =0).
Trevlig Helg & Fredagsfika..
Kram, Nettan

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilken fin dukning du har gjort!
Håller med om att det förhöjer måltiden!
Jättefin skolplansch! Jag skulle gärna också vilja ha en men har tyvärr inget riktift bra ställe att ha den på...
Hoppas du får en bra fredag med gott fika :)
Kram!

hagagården sa...

Vilken härlig dukning du har gjort,
det är välldigt snyggt att bryta av med en rostig urna till allt det ljusa.
Ja skol planscher är otroligt vackra skulle ochså vilja ha en sådan med blommor på
ha det gott
ninni

Anna sa...

Hej Anette!

Så vackert och inbjudande du har dukat! Läckert med pionerna i små flaskor:)

Jag älskar den rostiga urnan! Så vacker!

Visst är det skönt med fredag igen...Och nästa vecka är det bara en massa roligt som händer:) Jag ska på Formex för första gången! Detta eftersom att har "sadlat om" och ska börja arbeta i en inredningsbutik nu i höst:) Ska du också till Formex?

Ha en skön fredag!
Kram
:)Anna

Mitt hvite hus sa...

Hei AnetteO=)
For et nydelig bord du har dekket. Jeg skulle ønske jeg vra litt flinkere til det i hverdagen. Men da skal det gå litt fort. Men det skal så lite til og så mye koseligere . I dag blir det et litt mer koseligere dekket bord. Takk for inspirasjonenO=)
Klem til deg og ha en strålende fin helg=()

Klem Kerstin

Willewira sa...

Satt just och tänkte att den pionen vill jag ha som blommar nu... när jag kom till raden att det var bilder från i somras.
Ha Ha.. det borde jag förstått. :)

Har heller inte ätit frukost ännu och blev så sugen på brödet du visar... Får nog springa över till affären 50 m bort...De brukar ha nybakat bröd...MUMS!

Mycket vacker dukning!!
Håller med dig, skolplancher är fina! Du har fått tag i ett mycket fint motiv...

Önskar dig en skön helg!
Kram Willewira

Inspiration i vitt sa...

hej Anette. ja i bland är det allra enklaste allra finast som när du dukar ditt bord.
Det ser så rent och frächt ut,
där skulle det vara fint att sitta ner en stund.
Din skolplanch var så fin den kommer att passa så hos dig.
Kram på dig/Ingela b.

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där bloggdrottning: ) Jamen, vilken vacker dukning, där slår jag mej gärna ner en hel dag el natt! Så fint med de handukarna och alla vackra detaljer, pioner, lyckost, mina är så små ännu...va lustigt, jag har en sensommardukning jag fotade häromdagen, den är kvar i kameran men kommer inom några inlägg, de står på kö: ) Jättefin skolplanch du kommer över, ha en trevlig helg, med mycket sol! Mari.

Lilla huset på prärien sa...

Hej Anette!

Vilken härlig, fin och somrig dukning. Jag blir nyfiken att höra vad ni åt denna dag när du dukade så fint!? Jättefina pioner verkligen. Nu lär vi få vänta på nästa skörd en liten tid... men såg att nu kommer den vackra ljungen.

Kram Jenny

Mitt vita lantliv sa...

Hejsan Anette! Jätte fin dukning du gjort, ser så välkomnande ut!
Hoppas att du får en underbar helg!

Kramar Daniel

Anonym sa...

What a wonderful table setting and I love that dinnerware!!!!
Greetings
Gisela

silje-sin sa...

Du har det bare helt nydelig:) Ønsker deg en riktig god helg! hilsen silje.

Ann-Catrin sa...

Hallå Anette!
där skulle jag inte ha npågot emot att slå mig ner... även om det är bakåt i tiden.. så vackert så vackert!
jag älskar oxå att duka fint.. liksom halva nöjet på något sätt!!

Så fin skolplanch..jag älskar såna men har bara en än så länge!!

Och din cykel sen.. vilken gammal fin klassiker!

ha en fin helg kära bloggvän!
KRAM A-C

Emma sa...

Det är det som förgyller helgen tycker jag, med lite dukning och extra god mat. Förra helfgen åt vi 3 rätters hemma, barnen tycker det är så ysigt när alla hjälps åt att fixa och laga. Dom får väla förätt och efterätt så väljer jag och gubben huvudrätt:) Du dukar jättefint. Är det gamla kökshandukar du har som underlägg??

vardagsvitt sa...

Nog blir man lite sugen att slå sig ner. Passerar ju nästan förbi när vi åker till stugan fast ett annat kalix -Överkalix nära fast inte. Har stugan i Dirivaara mitt i skogen som jag brukar säja.
Otroligt inbjudande dukning iallafall så ha det så mysigt i helgen.
Kram Marith

Karin Krut sa...

Visst är det härligt med fredagar :) Jag har en god paj med fetaost och oliver i ugnen och det börjar dofta härligt. Tror nog att jag ska inspireras lite av din vackra dukning. Fast jag får nog ta något annat än pioner ;)
Cykeln var ju ett kanonfynd!! Jättefin. Dom där gamla cyklarna brukar ju vara väldigt lättcyklade och rullar överlägset bra :) grattis till det.
Ha en jätteskön och härlig helg
Kram Karin

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Du har det så fint i varje vrå!helt
utsökt,det är en sån känsla att bara sitta här och njuta av allt du visar,man får en sån inspiration!
Ha en trevlig helg nu!
Kram Marlene.

Strömkarlen - Vitavillan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kamomilla sa...

En vacker dukning är pricken på i:et och guldkanten på vardagen! Vilka underbara pioner!

Skolplanschen är jättefin. Här är det svårt att komma över såna och de är jättedyra för det mesta, så nu är jag lite lite avis ;)

Ha en jätteskön helg!
Kamomilla
p.s Jag tror att det blir den 4.10 som vår lilla Svantevalp kommer till oss. Gissa om jag väntar...

Annas skattkammare sa...

Visst förhöjer det hela måltiden med vacker dukning! Du har dukat jättefint! Skolplnchen var verkligen charmig! KTrevlig helg! Kram /Anna

Granne med Selma sa...

jag slår mig så gärna ner hos dig! Att få njuta av de vackra pionerna, äta med de romantiska besticken och trivas i gott sällskap... Vem kan tacka nej till det?

Snälla... kan inte du maila mig receptet på skådebrödet? Tycker det är SÅ vackert!
Kram Sussie

Anonym sa...

une jolie table comme je les aime ! simple mais de toute pureté !c'est très joli! bises .à bientôt.

♥ Pia... sa...

Hej......sååå äntligen har du fått ordning...ja varför ska man vänta så länge när det finns hjälp att få..fast det kanske inte är så lätt att veta ATT det finns eller hur?....vad skönt att det blev bättre nu då...Fika sa du..hm..förra veckan på jobbet var det födelsedagar för flrea i peronalen ..och som jag berättat förut så bjuder vi ju den som fyller på nått smarrigt..och det blev det flera gånger förra veckan ..då tänkte jag ..att har det hållt sej (vikten :)hela semestern så ska det väl gå bra nu i höst..pang..vilken rivstart....och så fortsätter det denna veckan med..idag.tex..var det den där förfärligt gooa varma chokladsåsen till maränger och glass..vilken kan motstå det..inte jag iallafall....så fiiiint du dukat..gillar din dukning..inte för flott..och inte för lite..alldeles..perfekt..man vill sätta sej direkt..skådebrödet gillade jag såg så läckert ut...åg att sussie..frågade efter receptet..får fler tigga om det?..vad blev det för fika nu då....idag har jag varit och hämtat mina 6 st gamla trärullar..superfina..ska rulla lite vcker spets på dom och sen lägga dom på nåt fint ställe:) ha en skön fredagskväll..jag ska bara blogga en liten stund..sen ska jag faktiskt slappa framför tv..fast jag inte tyckte det fanns nåt att se...selma får ligga i soffan bredvid och få lite ompyssling..kram..PIA

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej vännen kul att du kikade in till mig,min underbara monogrammugg är gammal från början av 1900-talet.Skulle själv villa ha tag i flera.
Ha en mysig helg.
Kramis Tess på tildaochmamma

Min Skattkammare sa...

Duktig flicka!
Tänk att det finns särskild meducin för kvinnliga företagare som ska på mässa......tänk vad forskningen går framåt! ;o)
hi hi hi.....ho ho....
Nu blir det nog bättre, men glöm inte bort att andas djupt, det är ofta så att man andas korta andetag när man är stressad och då händer konstiga saker i kroppen!
Ta hand om DIG också!
Kramar Kicki

Veronica sa...

Åh så fint...
Visst är det ngt särskilt med gamla skolplansher, skulle oxå vilja ha en med smultron på.

Kram Veronica

Marie sa...

Vilken vacker dukning, så fint att duka med handdukarna! Pionerna är ljuvliga, kan nästan känna doften ända hit!!!

Ha en härlig helg!
Kram Marie

Henrikohelen sa...

Tackar, det skulle vara gott med lite lasagne... :-) Fint dukat! Mysigt!
Trevlig helg!
Kram
Helen

My Lovely Things sa...

Hej!!
åh så fin skolplanch..jag letar febilt efter såna med!!

Jätte trevlig dukning..Blommor i olika slag förhöjer verkligen..
jag tänkte göra trevliga blomarrangemang till visningen!!

Visningen ska vara söndagen den 31 aug..det är bokad visning..så vem som helst får inte komma-skönt!!

ha en bra helg..
kram anna

Galleri Hönshuset sa...

Hej Anette. vilken härlig dukning. Gillar din cykel, den var riktigt fin. Precis som du säger, dem är väldigt svåra o få tag på nuförtiden så Grattis. ha det gott. Kram Pirre

Leamarlené sa...

Du har det så fint hos dig. Jag var hem till Kalix i sommras, och visst besökte jag din butik. Det är nog din och den uppe vid folketshus som jag alltid måste till. Kommer aldrig ihåg vad den heter. Men ska man hem så får man inte missa er.
:) marlene

Mamma C sa...

Visst är det fint med dukning. Det var snyggt med handdukarna som du gjort. Min mamma är en fena på att arrangera snyggt på matbodet. Jag själv är inte lika bra på detta.
Ha en bra helg
Kram Mamma C

Hem och Lycka sa...

Vilken vacker dukning! Pioner som är så vackra, synd att de är så kortlivade..

Får du många som vill sälja skolplanscher till dig så får du gärna sända nån vidare till mig ;-) kram!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Mycket vacker och inbjudande dukning! Jättevackert porslin mm. Säljer ni det i butiken? Glasen liknar de som Åhléns har som jag funderar på att köpa.
Hoppas du har en skön helg!
kram
nina

Fru Sirlig sa...

Åh så inbjudande det ser ut!
Får man slå sig ner...? Det är både vackert och rätt praktiskt att duka med handdukar, oftast spiller ju inte alla! enkelt att bara slänga i tvätten.
Ha en bra vecka!
//Heléne

Floralis sa...

Toodiloo! Fint dukat och brödet ser gott ut.
Jag var idag på loppis i kyrkbyn (Hoven Droven), Luleå. Där hade han en del skolplanscher bl a en med svampar (kommer ihåg för jag tänkte på att det är just svamptider nu...) Kolla med dem.
Ha det gott.

Anneli